Unexpected’s Bouwdagboek

De bouwavonturen van Unexpected

Keukens II

with 4 comments

Ondertussen zijn er al enkele weken voorbij gegaan sinds onze laatste “Keukenwinkel Shopping Spree” en onze shortlist bestaat uit volgende winkels:

  • Bruynzeel
  • Ixina
  • DSM

We hebben bij bovenstaande drie winkels naar onze mening de meest kwalitatieve keukens (met de prijs ook in gedachten) gezien en met uitzondering van de opdringerige verkoopster bij DSM, was de service ook bij de betere. Een beslissing is er echter nog niet gevallen omdat het nog te vroeg is om nu al te kiezen en er vanzelfsprekend nog twee keer solden de revue passeren alvorens we een beslissing moeten nemen.

Het laatste ontwerp dat we gekregen hebben, was van de mensen van Bruynzeel: vlotte service, niet opdringerig, mooie afwerking maar ook net dat tikkeltje duurder dan bijvoorbeeld Ixina. Onze keuken kwam op een prijs van om en bij de 24.000€, wat dus 9.000€ meer is dan ons vooropgesteld budget! Er is altijd een marge mogelijk, maar 9K vind ik persoonlijk net iets teveel van het goede.

De verkoopster kon nog wel “iets” doen, maar daar wou ze pas verder uitleg over geven als we besloten om met hen in zee te gaan. En daar heb ik eigenlijk een serieus probleem mee! Is dat nu zo moeilijk om gewoon fair & square uw prijs te geven met uw korting / actie? Ik ben totaal niet geinteresseerd in “spelletjes” en afbieden en rollenspel en weet ik veel wat nog allemaal. Ik wil een goede keuken en ik verwacht dat de winkels / verkopers mij uitleg geven en een bijhorende prijs. Die prijs moet to the point zijn, geen bullshit.Ik heb geen tijd om te palaveren over iets dat dan misschien uiteindelijk toch geen optie is wegens te duur.

Mensen een prijs geven en zeggen dat er nog iets af kan, maar dat er dan eerst beslist moet worden is géén goede manier van werken. Hoe kan je nu beslissen als je niet weet wat er uit de bus zal vallen? Dat is zoals een blanco cheque tekenen in mijn ogen en daar doe ik niet aan mee. Ik heb de verkoopster dan ook gezegd dat ik geen beslissing nam op dat moment en daarmee was de kous af.Spijtig voor haar, want op die manier heeft ze helemaal niets verdient aan ons.

Een weekje later heeft ze me nog een boodschap achtergelaten op mijn voicemail: of er al een beslissing gemaakt was en dat ze hoopte van niet want dat ze nog wel iets kon doen… Spijt komt te laat in mijn ogen dan… geef uw klanten direct uw beste prijs en speel het spel eerlijk(er).

En als ik nu de soldenacties zie, dan ben ik serieus content dat ik niet beslist heb! Bij Bruynzeel geven ze bijvoorbeeld 40% korting op de meubels. In onze offerte zou dit dan neerkomen op een korting van om en bij de 6.000€. Dat is dus een kwart miljoen oude Belgische frankskes eh! En als je die 6K aftrekt van het oorspronkelijke bedrag (24K) dan kom je aan 18.000€ alles inbegrepen, een bedrag dat al een pak korter bij onze vooropgestelde 15.000€ ligt.

En dan wordt het opeens duidelijk waarom men u wil laten beslissen vóór eind juli. Daarna zijn het solden en dan zouden ze meer korting moeten geven… En wat mij nog het meest van al stoort: die verkoopster wist überhaupt wel dat ze een actie zouden doen van -40% op het moment dat wij bij hen in de toonzaal stonden. Waarom dan niet klantvriendelijk zijn en uw klanten misschien aanraden nog eventjes te wachten alvorens de knoop door te hakken? Maar ja, dan krijgen ze minder commissie hé…

Verkopers: het zijn veelal vaak dezelfde “zakkenrollers” die in plaats van het belang van de klant op de eerste plaats te zetten, hun eigen commissieloon op de eerste plaats zetten. Maar misschien is dat niet hun fout, maar de fout van hun bedrijf dat die manier van werken stimuleert.

In ieder geval: ik zal mijn keuken zeer waarschijnlijk tijdens de solden van januari 2010 bestellen – meer dan op tijd genoeg en dan zullen er wel gelijkaardige acties lopen als nu.

Moraal van het verhaal: vertrouw enkel op uzelf, nooit afgaan op de verkopers alleen want die spreken altijd in hun eigen voordeel en zeer belangrijk: betaal NOOIT de volle pot!

Written by Unexpected

July 13th, 2009 at 10:50 am

Posted in Keuken,Shoppen

4 Responses to 'Keukens II'

Subscribe to comments with RSS or TrackBack to 'Keukens II'.

  1. Verkopers spreken inderdaad altijd in het voordeel van zichzelf en hun werkgever…tenzij je de verkoper persoonlijk kent (en dan nog). Ik zou er ook zéér zwaar aan tillen als mensen mij nog snel iets proberen te verlappen, met de kennis in het achterhoofd dat er binnen een week 40% korting voor de deur staat. Spreekt van GEEN goede service en daarmee uit. Ja, een winkel moet winst maken, maar ik vind service en het goed informeren van de klant toch een stuk belangrijker. En dat informeren moet niet enkel over hun producten, maar ook al de rest dat erbij komt kijken.

    Junni’s laatste blogpost..Mac OS X 10.5.7 update van Apple

    Junni

    13 Jul 09 at 12:20

  2. Probeer eens http://www.ilokeukens.be uit, zijn wij alleszins zeer tevreden over. Hebben andere keukenzaken ook bezocht en telkens achterover gevallen van de prijzen… blijkbaar veel geld te verdienen in deze sector.

    wim

    29 Oct 09 at 22:44

  3. Mijn vriend en ik hebben een huis gekocht en wilden graag een keertje bij Bruynzeel informeren naar de prijs en mogelijkheden en wat zij ons te bieden hadden tov andere keukenzaken.

    Wat een flop! In het begin verliep alles leuk en aardig, we vertelden over de actie die we hebben zien lopen van 40% korting, maar dit gold alleen op de meubelen!! Toen deze Juan ons een schatting gaf van wat de keuken zou gaan kosten, schrok ik ontzettend (22.500 euro) en wilde ik al afhaken. Mijn vriend wilde toch graag een echte prijs hebben en daarom zijn we verder gegaan in gesprek. Aan het einde van het spelletje kwamen we uit op een nog behoorlijke prijs. Maar zei deze Juan, omdat de actie misleidend is, kregen we alsnog 40% korting op de gehele keuken.

    De uiteindelijke prijs was 13.000 euro, nog altijd teveel geld vond ik, aangezien we concessies hadden gedaan op apparatuur die we niet wilden. Maar… deze prijs kon alleen doorgaan op voorwaarde dat we gelijk hem de hand zouden schudden!

    nou, dat denk ik dus niet! Het is niet een nieuwe jas dat aangeschaft gaat worden, we willen daar eerst eens fatsoenlijk overna denken wat we gaan doen. we hadden meerdere offertes liggen en daarvan was deze het duurste. Nou, dat ging allemaal moeilijk want dit was een speciale prijs en moest nu beslist worden.

    Mijn vriend en ik zijn gauw vertrokken toen er nog een vervolgafspraak gemaakt wilde worden en keken elkaar buiten vol ongeloof aan! Zo ga je toch niet met potentiele klanten om?! Bruynzeel moet een naam hoog houden en dat hebben ze op deze manier zeker niet gedaan! Wij gaan er niet mee in zee, en ik raad andere mensen ook af om op deze manier een keuken bij Bruynzeel aan te schaffen!

    (dit betrof Bruynzeel in Nijmegen en wil niet zeggen dat iedere verkoper zo is, maar ik heb er een naar gevoel aan over gehouden en als iemand mij om advies vraagt, zal ik die ook eerlijk geven over Bruynzeel)

    Jezebel

    5 Mar 10 at 20:27

  4. @Jezebel straffe kost inderdaad! Ik moet zeggen dat wij bij Bruynzeel wel deftig behandeld zijn en helemaal niet met zo een praktijken geconfronteerd werden (we hebben er uiteindelijk niet gekocht wegens te duur). Wij zijn bij Bruynzeel in Zaventem / St. Stevens Woluwe geweest voor de duidelijkheid.

    De praktijken die jij omschrijft doen me serieus aan DSM en Eurokitchen denken – daar heb ik zulke zaken in verschillende winkels gezien.

    Unexpected

    6 Mar 10 at 18:17

Leave a Reply